Παρασκευή 20 Ιανουαρίου 2017

ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟΣ ΑΓΙΑΣΜΟΣ ΣΤΟΝ ΙΟΡΔΑΝΗ ΠΟΤΑΜΟ.



ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟΣ ΑΓΙΑΣΜΟΣ ΣΤΟΝ ΙΟΡΔΑΝΗ ΠΟΤΑΜΟ.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ
    Στην Ελλάδα γιορτάσαμε τα Άγια Θεοφάνεια στις 6 Ιανουαρίου. Όμως κάθε χρόνο (με το παλαιό εορτολόγιο) την Τετάρτη 18 Ιανουαρίου,   πραγματοποιήθηκε από το  Ελληνορθόδοξο  Πατριαρχείο Ιεροσολύμων, ο επίσημος αγιασμός των Θεοφανείων στο πραγματικό σημείο βάπτισης του Χριστού στον Ιορδάνη Ποταμό.
    Από το τυπικό χρονολόγιο του Πατριαρχείου διαβάζουμε:
    Από την Ιεράν Μονήν Τιμίου Προδρόμου παρά τη Βηθαβαρά,  ἡ Πατριαρχική Συνοδεία αναχωρεί πεζῇ καί ἐν ψαλμῳδίᾳ τοῦ: «Ἐν Ἰορδάνῃ βαπτιζομένου σου Κύριε…»,   γίνεται ἡ κάθοδος εἰς τόν τόπον τῆς βαπτίσεως τοῦ Κυρίου ἐν τῷ Ἰορδάνῃ ποταμῷ καί ἐν τῇ Δυτικῇ ὄχθῇ αὐτοῦ   
    Ἐνταῦθα, ἐπί τῆς ἐστημένης ἐξέδρας τοῦ Πατριαρχείου τελειται ὁ Ἑσπερινός καί ἀνεγιγνώσκονται αἱ εὐχαί τοῦ Ἁγιασμοῦ τῶν Φώτων, ὁπότε ὁ Μακαριώτατος, ἐν δυσκολίᾳ πολλῇ λόγῳ τοῦ συνωστισμοῦ τοῦ πλήθους, κατέρχεται εἰς αὐτήν τήν ὄχθην τοῦ Ἰορδάνου καί ἐν ᾧ  ψάλλεται τό:
    «Ἐν Ἰορδάνῃ βαπτιζομένου Σου Κύριε», ρίπτει τόν Τίμιον Σταυρόν τρίς εἰς τά ὕδατα καί αγιάζει αὐτά καί αγαλλιάζονται τά πλήθη, τά ὁποῖα αναμένουν ὑπομονητικά νά ἴδουν ἐκ τῶν παρυφῶν τοῦ λόφου καί ἐκ τῆς ὄχθης τοῦ ποταμοῦ καί πάλιν τόν ἁγιασμόν τῶν ὑδάτων, ἅτινα πάλαι ποτέ θεασάμενα τόν Υἱόν τοῦ Θεοῦ βαπτιζόμενον «ἐστράφησαν εἰς τά ὀπίσω».
    Εἰς τήν ἀπέναντι ὄχθην τοῦ ποταμοῦ ἵστανται ὁ Πατριαρχικός ἐν Ἀμμάν Ἐπίτροπος Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φιλαδελφείας κ. Βενέδικτος καί ὁ ἐν Φχές ἡγούμενος Ἀρχιμανδρίτης π. Ἱερώνυμος συμψάλλοντες καί ἀναμένοντες νά ἑορτάσουν ἐν πληρότητι τήν ἑορτήν τῶν Θεοφανείων εἰς τήν ἀνατολικήν ὄχθην τοῦ Ἰορδάνου ποταμοῦ 
    Τῆς τελετῆς ταύτης συμπληρωθείσης, ὁ ἡγούμενος τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ἀββᾶ Γερασίμου τοῦ Ἰορδανίτου Ἀρχιμανδρίτης π. Χρυσόστομος παραθέτει ἑορταστικήν νηστήσιμον τράπεζαν εἰς τόν Μακαριώτατον, τήν Συνοδείαν Αὐτοῦ καί πολλούς ἐκ τῶν προσκυνητῶν.
Αναφορά του Πατριαρχείου στον Ἰορδάνη  ποταμὸ.   
    Ὁ Ἰορδάνης ποταμὸς εἶναι ὁ περιλάλητος ποταμὸς τῆς Παλαιστίνης, καὶ ὁ πιὸ φημισμένος τῆς Ἁγίας
Γῆς. Τὸ ὄνομα Ἰορδάνης εἶναι ἐβραϊκὸν καὶ παράγεται από τὸ «ἰάρδεν», τὸ ὁποῖον σημαίνει κατεβαίνω, καταπίπτω. Τρία ποτάμια συνενούμενα ἀποτελοῦν τὸν ἰστορικώτατον αὐτὸν ποταμόν. Τὰ τρία αὐτὰ ποτάμια σχηματίζουν τὴν λίμνην Γεννησαρὲτ ἢ Τιβεριάδα Θάλασσα. Ἐνταῦθα ἐξερχόμενος ὁ Ἰορδάνης σχηματίζει πολλὰ ρυάκια καὶ ποταμοὺς, οἱ ὁποῖοι εἰσβάλλουν εἰς τὴν Νεκρὰν Θάλασσαν. Ὁ ποταμὸς ἐκτὸς ἀπὸ τὸν πρωτεύοντα ρόλον, τὸν ὁποῖον ἔπαιξε καὶ συνεχίζει νὰ παίζῃ εἰς τὴν οἰκονομικὴν ἀνάπτυξιν τῆς Παλαιστίνης συνεδέθη μὲ πολλὰ θρησκευτικὰ καὶ ἱστορικὰ γεγονότα. Εἰς τὰς ὄχθας τοῦ Ἰορδάνου ἐχωρίσθησαν αἱ δώδεκα φυλαὶ τοῦ Ἰσραὴλ πρὶν μποῦν διὰ νὰ καταλάβουν τὴν Γῆν τῆς Ἐπαγγελίας. Κοντὰ εἰς τὸν Ἰορδάνην ἵδρυσαν οἱ Ἐσσαῖοι τὸ κοινόβιόν τους κάπου 200 χρόνια πρὶν ἀπὸ τὴν ἐμφάνισιν τοῦ Χριστοῦ καὶ ἐνταῦθα εἰς τὴν ἀνατολικὴν ὄχθην του ἦλθε ὁ Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος νὰ κηρύξῃ εἰς τὸν λαὸν τοῦ Ἰσραὴλ τὸ βάπτισμα καὶ τὴν μετάνοιαν.
    Εἰς τὰ νερά του ἐβαπτίσθη ὁ ἴδιος ὁ Χριστὸς καὶ ἀπὸ τότε ἔγινε τὸ ἱερώτερον προσκύνημα τοῦ
Χριστιανισμοῦ.
    Οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας καὶ εἰδικῶς ὁ Ὠριγένης, ὁ Εὐσέβιος, ὅπως ἐπίσης καὶ ὁ χάρτης τῆς Μαδηβᾶς, τοποθετοῦν τὸν τόπον τῆς βαπτίσεως κοντὰ εἰς τὴν Βηθαβαρά, ἡ ὁποία σημαίνει πέρασμα.
    Ὁ τόπος τῆς βαπτίσεως ταυτίζεται καὶ μὲ τὸ μέρος, ἀπὸ τὸ ὁποῖον ὁ προφήτης Ἠλίας ἀνελήφθη εἰς τὸν οὐρανόν. 
    Τὸ βάπτισμα τῶν προσκυνητῶν εἰς τὸν Ἰορδάνην καθιερώθη ἀπὸ τοὺς πρώτους χριστιανικοὺς χρόνους, τὸ δὲ ὕδωρ του, τὸ ἁγίασμα, μεταφέρεται εἰς ὅλα τὰ μέρη τοῦ Χριστιανικοῦ κόσμου. Οἱ προσκυνηταί, οἱ ὁποῖοι βαπτίζονται εἰς τὸν «διαβατὸν πόρον» λέγονται «χατζῆδες».
ΓΙΑΤΙ Ο ΙΗΣΟΥΣ ΕΠΕΛΕΞΕ ΝΑ ΒΑΠΤΙΣΘΕΙ ΣΤΟΝ ΙΟΡΔΑΝΗ?
    Στον Ιορδάνη ποταμό είχαν γίνει πολλά θαύματα και ήταν πλήρης χαρίτων, αγιασμένος και για αυτό ο Χριστός πήγε εκεί.
    Ένα θαύμα είναι όταν διήλθε από αυτόν ο Ιησούς του Ναυή με την Κιβωτό την οποία την κρατούσαν οι δώδεκα ιερείς και με εντολή του Ιησού του Ναυή μπήκαν οι ιερείς με την κιβωτό.
    Τότε έγινε θαύμα παράδοξο: Ο Ιορδάνης εστράφη εις τα οπίσω και απέμεινε τόσο νερό, όσο ήταν αρκετό για να βραχούν οι ιερείς μόνο μέχρι τον αστράγαλο. Και έτσι έμειναν τα νερά έως ότου πέρασαν όλοι οι Εβραίοι.
    Ένα άλλο θαύμα είναι όταν ο Ηλίας ο Προφήτης, πέρασε τον Ιορδάνη με τον Ελισσαίο, πάλι σαν σε
στεριά, όταν ο Προφήτης Ηλίας «χτύπησε» με την μηλωτή του τον ποταμό και άνοιξε στο μέσον του δρόμος ώστε πέρασαν και οι δύο χωρίς να βραχούν.
    Τότε ο Ηλίας ανελήφθη στους ουρανούς (ανέβηκε με άμαξα πύρινη και με τέσσερα άλογα πύρινα, ως εις τον ουρανόν), και άφησε την μηλωτή του στον Ελισσαίο. 
ΠΗΓΕΣ  ΑΓΙΟΤΑΦΙΤΙΚΑ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ – ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΩΝ- ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
ΜΕΛΕΤΗ-ΕΡΕΥΝΑ  ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Εάν υπάρχει ενδιαφέρον για περισσότερες πληροφορίες που αφορούν τα Θεοφάνεια, μπορείτε να βρείτε αρκετό υλικό στις αναρτήσεις μου 2-3-4 Ιανουαρίου 2017.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου