Δευτέρα 1 Φεβρουαρίου 2016

Γαστριμαργικές απολαύσεις στο Νομό Φλωρίνης

Ανδρέας Μελεζιάδης
    Πρίν από μια βδομάδα, κάναμε μια διήμερη εκδρομή στο Νομό Φλωρίνης, και συγκεκριμένα στην Φλώρινα και τις Πρέσπες. Άλλωστε, το διαβάσατε στο μπλόκ.
    Πιστεύοντας ότι για την επιτυχία μιας εκδρομής, μεγάλο ρόλο παίζει το φαγητό, τόσο σε ποιότητα όσο και σε τιμή ( πλέον), και αφού διασταυρώσαμε πληροφορίες από κριτικές γαστρονομικών site στο internet, από φίλους που μένουν στην περιοχή, από δημοσιεύσεις και από φίλους που έχουν πάει πρόσφατα, και χωρίς να αγνοούμε ότι υπάρχουν και άλλα καλά μαγαζιά στην περιοχή, επιλέξαμε δύο ταβέρνες – εστιατόρια, την ταβέρνα ‘’ΤΕΡΨΗ’’ στη Φλώρινα για να δειπνήσουμε το Σάββατο και την ταβέρνα ‘’Η ΣΥΝΤΡΟΦΙΑ’’ στους Ψαράδες Πρεσπών, για να γευματίσουμε την Κυριακή.
    Οι επιλογές μας, αντικειμενικά αλλά και υποκειμενικά, αποδείχθηκαν οι πιο σωστές, και παρακάτω θα διαβάσετε τους λόγους.

‘’ΤΕΡΨΗ’’.
    Μετά από μία μικρή μαγευτική βραδυνή διαδρομή μέσα στο χιονισμένο τοπίο με το λεωφορείο, φτάσαμε στην ‘’ΤΕΡΨΗ’’ όπου μας περίμεναν και μας καλωσόρισαν οι ιδιοκτήτες , Αντιγόνη και Κώστας Μάγγος.
    Πολύ φιλικό και προσεγμένο περιβάλλον, με ένα θαυμάσιο τζάκι, άνετο να καθήσουμε και όχι στριμωγμένοι σαν σαρδέλες, από την πρώτη στιγμή κέρδισε τις εντυπώσεις.
    Με το που καθήσαμε στα τραπέζια, μας έφεραν ένα μικρό μπολάκι ζεστή σούπα, πολύ εύγευστη,( οι περισσότεροι ζητήσαμε και επιπλέον ) και φρέσκο ψημένο στο φούρνο του καταστήματος ψωμί και βούτυρο, το οποίο το …’’ρημάξαμε’’!

Χωρίς καθυστέρηση, ήρθαν και τα ‘’σαλατικά’’ πρίν από το κυρίως πιάτο. Πιπεριές Φλωρίνης ( εννοείται ) ψητές, κροκέτες τυριών με μπείκον και πιπεριά, τζατζίκι, τυροκαυτερή ( σε άλλα μέρη την λένε ‘’χτυπητή’’ ), φρεσκοτηγανισμένες πατάτες, και άλλα τινά, όλα ανεξαιρέτως παρασκευασμένα από τοπικά προ’ι’όντα, στο μαγαζί από την κυρία Αντιγόνη.
    Με όλα αυτά, κοντέψαμε να χορτάσουμε, και όταν ήρθε το κυρίως πιάτο που παραγγείλαμε,( φιλέτο κοτόπουλο, σουβλάκια και μπριζόλες χοιρινές, πα’ι’δάκια χοιρινά ( πανσέτες), παραδοσιακή χοιρινή τηγανιά κτλ ) το αντικρύσαμε με προβληματισμό λόγω του μεγέθους του. Όλα τα κρεατικά ήταν ντόπια, άριστης ποιότητας, αλλά αυτό δεν είναι αρκετό. Πρέπει να ξέρεις και να τα ψήνεις και να τα μαγειρεύεις. Και η κυρία Αντιγόνη, ΗΞΕΡΕ !
    Την γαστρονομική πανδαισία μας, συνοδέψαμε με τοπικό κρασί, λευκό και κόκκινο, και μείναμε ενθουσιασμένοι με την επιλογή μας, παρά το ότι το κατάστημα φημίζεται για την ποικιλία εμφιαλωμένων κρασιών του, αρίστης ποιότητας.
    Όταν κάποια στιγμή, αποφασίσαμε ότι δεν μπορούμε να ‘’αδειάσουμε’’ τα πιάτα μας και ήρθε η ώρα να φύγουμε, το κατάστημα μας προσέφερε ‘’για καπάκι’’ παραδοσιακά γλυκά, και αυτά φτιαγμενα εκεί.

Η εξυπηρέτηση από το προσωπικό ήταν άριστη, και αφού ευχαριστήσαμε την Αντιγόνη και τον Κώστα, μπήκαμε στο λεωφορείο μας.
    Υπήρχε η πλήρης ικανοποίηση μας, τόσο για τα εκλεκτά εδέσματα, όσο και για τις τιμές, που ήταν απολύτως συμβατές με την γνωστή τωρινή κατάσταση.
    Ανεπιφύλακτα συστήνω, σε όποιον βρεθεί στην περιοχή, να επισκεφθεί την ‘’ΤΕΡΨΗ’’, και θα με θυμηθεί !
‘’ΤΕΡΨΗ’’. Στο 5ο χιλιόμετρο της επαρχιακής οδού Φλώρινας – Κάτω Κλεινών, τηλέφωνα 23850-94040 και 69322198384 για κρατήσεις.
‘’ Η ΣΥΝΤΡΟΦΙΑ’’
    Πολύ νωρίς το μεσημέρι, ή πολύ αργά το πρωί, αφού απολαύσαμε την φανταστική διαδρομή Φλώρινας – Πρεσπών, φτάσαμε στους Ψαράδες.
    Το κρύο, λόγω του σχετικού αέρα που φυσούσε από τις λίμνες, ήταν έντονο και μας αποθάρρυνε από το να αρχίσουμε τις βόλτες, έτσι πήγαμε κατευθείαν στην ταβέρνα ‘’Η ΣΥΝΤΡΟΦΙΑ’’ όπου μας περίμεναν και εκεί οι ιδιοκτήτες.
    Μην φανταστείτε καμία ταβέρνα πολυτελείας. Η διακόσμηση ήταν σαν παλιό καφενείο, με τζάκι που γέμιζε την ατμόσφαιρα θαλπωρή, με παραδοσιακά τραπέζια και καθίσματα, όλα προσεγμένα και πεντακάθαρα.
    Μια και ήταν νωρίς για φαγητό, παραγγείλαμε τους καφέδες μας. Κάποιοι από εμάς, προτίμησαν το τσιπουράκι, και δεν είχαν καθόλου άδικο.
    Όταν πλέον, ήρθε η ώρα για το γεύμα μας, άρχισαν να έρχονται τα πιάτα και τα πιατάκια. Παραγγείλαμε από πρίν , γεύσεις γνήσιες, που μάλλον δεν μπορούμε να βρούμε στην πόλη μας, γριβάδι Πρεσπών στην σχάρα με ντομάτα, πέστροφες στην σχάρα και τηγανιτές, τσιρόνια τηγανιτά ( σε μεγεθος αθερίνας, ένα ‘’βουνό’’ η μερίδα, μια χαψιά το καθένα ) και για όσους δεν ήθελαν ψάρι διάφορα κρεατικά, όπως καταπληκτικά ‘’κεμπάπια’’ ( σουτζουκάκια μικρά ), σουβλάκια και τα άλλα παρεμφερή.

Όσο για τα… ‘’πιατάκια’’, που μόνο πιατάκια δεν ήταν , δοκιμάσαμε πιπεροσαλάτα από πιπεριές Φλωρίνης ( φυσικά ), φασόλια Πρεσπών γίγαντες σε πήλινο, σαλάτες διάφορες, όλα  και εδώ φτιαγμένα στο μαγαζί.
    Το γεύμα μας συνοδεύτηκε από τσιπουράκι και  εκλεκτό λευκό κρασί, ανάλογα με τις προτιμήσεις.
    Ενώ ήμουν κάπως επιφυλακτικός για τα λιμνίσια ψάρια, μόλις τα δοκίμασα όλες μου οι επιφυλάξεις έφυγαν. Βέβαια, αρκεί να ξέρει κανείς να τα ετοιμάσει και να τα ψήσει ή μαγειρέψει. Και στο μαγαζί, ήξεραν, και μάλιστα πολύ καλά.
    Άμεση εξυπηρέτηση σε όλα, όλα φτιαγμένα εκείνη τη στιγμή, τόσο τα ορεκτικά όσο και τα κυρίως πιάτα.
    Και εδώ οι μερίδες ήταν πελώριες, με αποτέλεσμα τα πιάτα να μην αδειάσουν όλα. Έπρεπε να κρατήσουμε και ένα μικρό μέρος, για τα γλυκά που ακολούθησαν, κατασκευή και προσφορά της ταβέρνας.
    Οι τιμές, ήταν απολύτως προσαρμοσμένες στα οικονομικά δεδομένα της περιόδου, και αυτό μας προξένησε μια επιπλέον ικανοποίηση.
    Δίπλα ακριβώς από την ταβέρνα, λειτουργεί από τους ίδιους ιδιοκτήτες, ένα Παραδοσιακό Παντοπωλείο, από όπου προμηθευτήκαμε τα περίφημα προ’ι’όντα της περιοχής, φασόλια Πρεσπών ( πραγματικά, όχι απο Αλβανία, και ούτε υπόλοιπα περασμένων σοδειών ανακατεμένα ) και άλλα.
    Ευχαριστήσαμε ιδιαίτερα φεύγοντας τον κύριο Χριστιανόπουλο για το γεύμα μας και όλες τις εξυπηρετήσεις, και αφού λόγω κρύου αλλά και ώρας δεν μπορούσαμε να κάνουμε βόλτα για να ‘’καθίσει’’ το φαγητό, μπήκαμε στο λεωφορείο μας για την συνέχεια της εκδρομής μας.
    Συνιστώ ανεπιφύλακτα, τόσο τις Πρέσπες, σαν μέρος εκδρομής, όσο και την ταβέρνα ‘’Η ΣΥΝΤΡΟΦΙΑ’’ ( όνομα και πράγμα )σε όλους όσους βρεθούν εκεί πέρα, για να καταλάβουν ότι Ελλάδα δεν είναι μόνο η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη, αλλά υπάρχουν μέρη που αξίζει να επισκεφθείς.
’Η ΣΥΝΤΡΟΦΙΑ’’.Ψαράδες Πρεσπών, τηλέφωνα 23850-46107 και 6942503863 για κρατήσεις.