Πέμπτη, 30 Απριλίου 2015

ΡΟΥΚΟΥΜΟΥΚΟΥ 1811



ΡΟΥΚΟΥΜΟΥΚΟΥ 1811
Τα σχόλια με μπλέ γράμματα και σιέλ υπογραμμιση, όπου και αν υπάρχουν, είναι δικά μου.
Η ‘’ΕΝΔΕΚΑΔΑ’’ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ
ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΠΟΥ ΧΟΡΕΨΑΜΕ   Αν Φύγεις Κί Εσύ  Tammy

Αν Φύγεις Κί Εσύ



ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΠΟΥ ΧΟΡΕΨΑΜΕ
Αν Φύγεις Κί Εσύ Tammy

1.Ούτε ένα επιβατικό πλοίο φέτος το καλοκαίρι για τη Θεσσαλονίκη- Καμία σύνδεση με τα νησιά



1.Ούτε ένα επιβατικό πλοίο φέτος το καλοκαίρι για τη Θεσσαλονίκη- Καμία σύνδεση με τα νησιά
Ρεπορτάζ: Χριστίνα Φωτεινάκη
    Ακτοπλοϊκά αποκλεισμένη θα είναι φέτος το καλοκαίρι η Θεσσαλονίκη, που πέρα από τα κρουαζιερόπλοια και τα εμπορικά, κανένα άλλο πλοίο δεν θα πλησιάσει το λιμάνι της.
    Μπορεί το λιμάνι της Θεσσαλονίκης να είναι το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας, ωστόσο τα δρομολόγια που πραγματοποιούνταν προς νησιά του Β. Αιγαίου, τα τελευταία χρόνια μειώθηκαν στο ελάχιστο, με αποτέλεσμα πέρσι να υπήρχε μόνο ένα πλοίο που έκανε το δρομολόγιο Λήμνος- Μυτιλήνη- Χίος- Σάμος μία φορά την εβδομάδα. Φέτος, τα πράγματα είναι ακόμα πιο απογοητευτικά, καθώς ακόμα και αυτό το μοναδικό δρομολόγιο δεν θα πραγματοποιείται. 
Καμία επιδότητηση για δρομολόγια από το λιμάνι
    Το seleo επικοινώνησε με τα δύο πρακτορεία που παρείχαν ακτοπλοϊκά εισιτήρια για διαδρομές από και προς Θεσσαλονίκη. Ο κ. Χάρης Καραχαρίσης, ναυτικός πράκτορας και ιδιοκτήτης του πρακτορείου Thesferry μίλησε για τη μοναδική ακτοπλοϊκή σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τα νησιά του Β. Αιγαίου, η οποία δεν περιλαμβάνει... επιβάτες. "Το μοναδικό πλοίο που θα πραγματοποιεί δρομολόγια προς Λήμνο- Μυτιλήνη- Χίο- Πειραιά είναι οχηματαγωγό και θα μεταφέρει φορτηγά και ασυνόδευτα οχήματα. Δεν θα υπάρξει κανένα επιβατικό πλοίο που να συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τα νησιά. Το υπουργείο έδωσε όλες τις επιδοτήσεις στην Καβάλα, με αποτέλεσμα τα δρομολόγια για τα παραπάνω νησιά να πραγματοποιούνται μόνο από εκεί". Συγκεκριμένα θα υπάρχουν τρία δρομολόγια από Καβάλα προς Λήμνο- Μυτιλήνη- Χίο- Σάμο και άλλα τέσσερα προς Λήμνο- Αη Στράτη- Λαύριο
Άγονη γραμμή η Θεσσαλονίκη
    Ο κ. Δημητριάδης υπεύθυνος του πρακτορείου FerryTraveller λέει πως η ακτοπλοϊκή σύνδεση της Θεσσαλονίκης έχει σταματήσει από το Σεπτέμβριο του 2014 και δεν πρόκειται να αλλάξει κάτι για τους καλοκαιρινούς μήνες. "Η Θεσσαλονίκη θεωρείται άγονη γραμμή και έτσι το υπουργείο αποφάσισε να δώσει τις επιδοτήσεις στο λιμάνι της Καβάλας, με αποτέλεσμα καμία εταιρεία να μην επιλέξει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης για τα δρομολόγιά της. Χωρίς επιδοτήσεις δεν συμφέρει καμία εταιρεία να κάνει αυτά τα δρομολόγια, καθώς τα ναυτικά μίλια είναι πολλά, ενώ η απόσταση από την Καβάλα για τα νησιά είναι μικρότερη και έτσι γλιτώνουν ναυτικές ώρες".

2.Επικίνδυνα τα γυαλιά διαβάσματος που γέμισαν την αγορά της Θεσσαλονίκης



2.Επικίνδυνα τα γυαλιά διαβάσματος που γέμισαν την αγορά της Θεσσαλονίκης
Ρεπορτάζ: Χριστίνα Φωτεινάκη
    Τα ακριβά γυαλιά μυωπίας ή περσβυωπίας που αγόραζαν οι Θεσσαλονικείς ανήκουν στο παρελθόν, καθώς όλο και περισσότεροι είναι αυτοί που, προκειμένου να κάνουν οικονομία, αγοράζουν τα έτοιμα γυαλιά "διαβάσματος" που έχουν γεμίσει λαϊκές αγορές, φαρμακεία και καταστήματα της Θεσσαλονίκης.
    Εμείς κάναμε μια βόλτα στο Καπάνι, την κεντρική αγορά της Θεσσαλονίκης και βρήκαμε πλανόδιους μικροπωλητές που πωλούν την "πραμάτεια" τους στους περαστικούς. Πλήθος κόσμου, ιδιαίτερα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας, που περνούσαν από το σημείο, σταματούσαν για να δουν τις τιμές ή ακόμα και να αγοράσουν, αγνοώντας τους κινδύνους που κρύβονται πίσω από τα φαινομενικά "αθώα" και φτηνά γυαλιά διαβάσματος. Οι τιμές των πλανόδιων κυμαίνονται από 1 έως 2 ευρώ, ενώ στα φαρμακεία φτάνουν τα 7 ευρώ.
Οι κίνδυνοι
    Η Ντέπυ Σερλή, οπτικός που διαθέτει κατάστημα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης μίλησε στο seleo για τους κινδύνους που επιφυλάσσουν αυτά τα γυαλιά για τα μάτια σας. "Καταρχήν δεν έχουν κέντρα. Κάθε άνθρωπος έχει διαφορετική απόσταση ανάμεσα στις κόρες των ματιών του και έτσι όταν διαβάζει με αυτά τα γυαλιά που δεν έχουν οπτικά κέντρα, το μάτι δεν έστιάζει καλά με αποτέλεσμα να κουράζεται περισσότερο.  Ένα άλλο αρνητικό στοιχείο είναι το γεγονός ότι δεν είναι φτιαγμένα από κρύσταλλο ή από οργανικό φακό αλλά από μία ζελατίνη κατασκευασμένη στην Κίνα που περιέχει στάνταρ βαθμούς περσβυωπίας.
    Οι βαθμοί που έχουν είναι ίδιοι και για τα δύο μάτια, γεγονός που δεν βοηθά καθώς πολλοί άνθρωποι έχουν διαφορετικούς βαθμούς στο κάθε μάτι. Έτσι το οπτικό νεύρο κουράζεται με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να αυξηθεί η πρεσβυωπία". Έτσι, λοιπόν, αυτά τα γυαλιά μπορεί να είναι φτηνά για την τσέπη σας αλλά αποδεικνύονται ιδιαίτερα "ακριβά" για τα μάτια σας. Και μην πιστέψετε πως αυτά που πωλούνται στα φαρμακεία έχουν κάποια διαφορά από αυτά των πλανόδιων.
Αφού είναι επικίνδυνα πως πωλούνται ελεύθερα στα φαρμακεία;
    "Τα γυαλιά που πωλούνται στα φαρμακεία είναι τα ίδια με αυτά που πωλούν οι πλανόδιοι πωλητές στις διάφορες αγορές της πόλης. Δυστυχώς υπάρχει νομοθεσία που ψηφίστηκε τα τελευταία χρόνια, η οποία επιτρέπει στα φαρμακεία να πωλούν έτοιμα γυαλιά διαβάσματος", προσθέτει κλείνοντας η κ. Σερλή.

3.Τότε που ήταν... Ωραία στη Θεσσαλονίκη. Το ζαχαροπλαστείο που μεγάλωσε γενιές με ντοντουρμά!



3.Τότε που ήταν... Ωραία στη Θεσσαλονίκη. Το ζαχαροπλαστείο που μεγάλωσε γενιές με ντοντουρμά!
Ρεπορτάζ: Χριστίνα Φωτεινάκη
    Γάλα, γιαούρτι, παγωτό, μυρωδιές από φρέσκα προϊόντα και τεράστιες ουρές για ένα χωνάκι με "ντουντουρμά". Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία γνωρίζουν πολύ καλά την "Ωραία" που έγραψε ιστορία στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, ενώ όσοι δεν την ξέρουν είναι καιρός να τη μάθουν! 
    Βρισκόταν για δεκαετίες στην καρδιά του κέντρου της Θεσσαλονίκης και μεγάλωσε γενιές μικρών και μεγάλων παιδιών που τρελαίνονταν για τις υπέροχες γεύσεις των παγωτών που πουλούσε. "Ραντεβού στην Ωραία", πόσοι απο σας δεν έχετε πει αυτή τη φράση χιλιάδες φορές, δίνοντας ραντεβού σε ένα από τα πιο γνωστό στέκια της Θεσσαλονίκης, στην οδό Κούσκουρα. "Πρωταγωνιστής" των προϊόντων ήταν ο περίφημος ντοντουρμάς, για τον οποίο ερχόταν κόσμος από κάθε γωνιά της πόλης αλλά και έξω από αυτήν.  Ας μάθουμε όμως την ιστορία της "Ωραίας" από τους ιδιοκτήτες της. 
Ουρές για ένα κυπελλάκι ντοντουρμά
    Η κ. Δόμνα Κατρανιά που διατηρούσε την "Ωραία" μαζί με τον σύζυγό της μίλησε στο seleo.gr για το ιστορικό αυτό μαγαζί που έγραψε ιστορία στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. "Η ιστορία της "Ωραίας" ξεκινάει το 1920, όταν το είχε μια κυρία με το όνομα Πανωραία, ενώ απο αυτήν πήρε και το όνομά του. Το 1963 το αγόρασε ο άντρας μου και για πολλά χρόνια λειτουργούσε σαν γαλατάδικο και γιαουρτάδικο. Ήταν όλα πολύ παραδοσιακά, φτιάχναμε τα γιαούρτια μέσα στις ντουλάπες, όπως γινόταν τότε. Αργότερα, τα παιδιά μου αποφάσισαν να το επεκτείνουμε και να βάλουμε και παγωτό.
Η φουφού, η μαστίχα και το σαλέπι
    Η ίδια περιγράφει τον τρόπο παρασκευής του «θεϊκού» παγωτού, για το οποίο σχηματίζονταν ουρές έξω από το κατάστημα: «Αυτό που μας έκανε ιδιαίτερα γνωστούς στη Θεσσαλονίκη ήταν ο ντοντουρμάς που φτιάχναμε. Χρησιμοποιούσαμε γάλα πρόβειο που το διπλοβράζαμε στη φουφού έξω από το μαγαζί, στο πεζοδρόμιο και μετά προσθέταμε μαστίχα, σαλέπι και τα πηκτικά που θα μετέτρεπαν το μείγμα σε παγωτό.  Μετά την τεράστια επιτυχία του ντουντουρμά, προσθέσαμε και άλλες γεύσεις. Ο κόσμος έκανε ουρές για το παγωτό μας, τέλειωνε κάθε βράδυ και το επόμενο πρωί κάναμε όλη τη διαδικασία από την αρχή. Όλα τα σχολεία ερχόντουσαν από κάθε περιοχή της Θεσσαλονίκης, ενώ ειδικά τα καρναβάλια δεν χωρούσες να περάσεις, ο κόσμος δεν μπορούσε να μπει στα σπίτια του. Έγινε στέκι, ερχόντουσαν από Νεάπολη, Μενεμένη και από άλλες περιοχές. Τότε όλα τα υλικά που χρησιμοποιούσαμε ήταν φρέσκα, τα παγωτά ήταν χειροποίητα, σήμερα είναι όλα με χημικά» λέει η κ. Κατρανιά.
Η "Ωραία" υπάρχει ακόμα!
    Για όσους πιστεύουν πως η "Ωραία" έγραψε το τέλος της ιστορίας της όταν έφυγε από την Κούσκουρα λίγο πριν το 2000, κάνει μεγάλο λάθος, καθώς λειτουργεί ακόμα αλλά σε άλλη περιοχή. Όπως μας λέει η κ. Δόμνα, "Φύγαμε από το μαγαζί γιατί χρειαζόντουσαν πολλά χρήματα για να γίνει ανακαίνιση, ενώ ήδη υπήρχε η βιομηχανία μας στη Ραιδεστό. Έτσι αποφασίσαμε να μεταφερθούμε εξολοκλήρου εκεί, όπου λειτουργούμε μέχρι και σήμερα". Έτσι για όσους νοσταλγούν τη γεύση του ντοντουρμά της "Ωραίας" δεν έχουν παρά να πάνε μία βόλτα μέχρι τη Ραιδεστό για να τον απολαύσουν!